tag:blogger.com,1999:blog-8723428664741621571.post899796238349984280..comments2023-09-21T11:56:34.606+03:00Comments on كباية شاي: 47- فن الانحدار ... رؤية وقراءة متأنيةمصعب رجبhttp://www.blogger.com/profile/03362642055239115634noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-8723428664741621571.post-81392892585038625502008-09-11T03:47:00.000+02:002008-09-11T03:47:00.000+02:00يقولون أن بين الأبيض والأسود ملايين الألوانبين الص...يقولون أن بين الأبيض والأسود ملايين الألوان<BR/><BR/>بين الصواب المطلق والخطأ المطلق الكثير من الأشياء الأخذة للرد ولنقد والقبول والرفض<BR/><BR/>وبين اسلام النجاشى وبين المجاهد فى سبيل الله بماله ونفسه واهله<BR/>الكثير من الأشياء المقبولة والتى يقبلها الشرع والدين<BR/><BR/>النجاشى الذى كان يقيم شعائر ديانة قومه حتى مات وهو يكتم اسلامه عن الناس<BR/>النجاشى الذى صلى عليه النبى وهو بهذه المواصفات صلاه الغائب<BR/><BR/>والمجاهد الذى ضحى بنفسه وماله واهله من أجل الدفاع عن الدين وعن المجتمع<BR/><BR/>بين هذهين الكثير كما قلنا من الأشكال التى يقرها الشرع ولم يرفضها<BR/><BR/>والذى فهمته من كلامك<BR/>مصعب<BR/>أنك حصرت فكرة الإنحدار فى بعض الأشكال التى تراها انت من وجهة نظرك انها انحدار<BR/><BR/>هناك ناس لا تأخذ نفسها بالرخص<BR/><BR/>وهذا لا ينفى وجود الرخص فى الشرع ولا ينفى الأخذ بها<BR/><BR/>ولا ينفى الأشكال الأخرى من الإلتزام التى قد تراها انت انها لا تعد التزام من منطلق اخذك بالهمم ومعالى الأمور<BR/><BR/>هذه المنظار فى الحكم على الأشياء لا يأخذ بها فى الحكم على العموم فهو شئ مخصوص لحالات مخصوصة<BR/>وتبقى الناس من وجهة نظرى<BR/>أنها تأخذ الدين والشرع وتلتزم به بالطريقة الطبيعية السلسة والتى جاء معناها فى الرجل الذى جاء الى النبى<BR/>وقال له فيما معناه<BR/>يا رسول الله دلنى على عمل ان فعلته دخلت الجنة قال<BR/>تصلى الخمس صلوات<BR/>وتصوم رمضان<BR/>وتؤتى الزكاة<BR/>وتحج البيت ان استطعت اليه سبيلا<BR/>فقال الرجل لا ازيد على ذلك<BR/>فقال النبى:افلح أن صدق<BR/><BR/>هذا ما يعمله عامة الناس المسلمين<BR/><BR/>الذى اريد ان اصل اليه<BR/>هو أننا عندما نحتكم الى الشريعة لابد أن تتوفر عندنا هذه النظرة للتشريع<BR/>الذى يحتوى على افعال النجاشى<BR/>وافعال المجاهد فى سبيل الله<BR/><BR/>.....<BR/>.....<BR/>اما بخصوص نظرة الناس للإخوان<BR/><BR/>فاود أن اقول<BR/>هل المجتمعات تنظر الى افعال الأفراد؟؟<BR/>أم تنظر الى انجازات الفكرة ومدى صلاحيتها للمجتمع؟؟<BR/><BR/>المجتمعات تنظر الى الإنجازات وليس الى سلوك الأفراد<BR/>الناس مش فاضية تبص دا بيعمل ايه ولا مش بيعمل اييه<BR/><BR/>افراد الإخوان فى اخر المطاف من المجتمع يعتريها ما يعترى المجتمع من تغيير<BR/><BR/>الناس تلتف حول المؤسسات والمنظمات التى تدعوا الى التغيير<BR/>من خلال كم الإنجازات التى تحققها تلك المؤسسات والمنظمات للناس والمجتمع<BR/><BR/>فبالتالى انت محتاج تهتم بتحقيق اهدافك اولا واخيرا<BR/>وليس بمنظرك ادام المجتمع لأن هذا يأخذ من جهود المادية والمعنوية لكى تظهر بمظهر حسن امام المجتمع <BR/>وفى المقابل تبتعد عن مسار تحقيق الأهداف<BR/><BR/>......<BR/>.....<BR/>وتقبل تحياتىعلم الهسسhttps://www.blogger.com/profile/10893972283711868802noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8723428664741621571.post-31189586241298254932008-09-10T04:32:00.000+02:002008-09-10T04:32:00.000+02:00السلام عليكم جزاك الله خيرا على الموضوع و أريد أن...السلام عليكم <BR/>جزاك الله خيرا على الموضوع و أريد أن أعقب على عدة نقاط<BR/><BR/>بخصوص النقطة الثانية<BR/>فأرى أن ذلك يتنافى تماما لرسالتنا فكيف أن يكون جزء كبير من دورك هو تغيير ثقافة و مفاهيم للناس ثم تخضع بعدها لأعراف خاطئة <BR/>إن الالتزام بأعراف المجتمع هام و لكن ليس فى الحالة التى تذكرها عزيزى مصعب<BR/>بخصوص النقطة الرابعة <BR/>عندما تحدثت فى حديثك عن التفريط فى الحجاب كيف سنتحدث عن التفريط فى الحجاب دون أن نذكر أن الحجاب له أحكام و صفات شرعية محددة <BR/>إن كنت ترى أن التفريط فى الحجاب مشكلة إجتماعية تضر بمظهر الإخوان الإجتماعى فتلك مصيبة فهى تضطر بهم شرعيا و ليس إجتماعيا فالمجتمع لا يرى الرؤية الشرعية الكاملة للحجاب و بالتالى لن يحدث ضرر إجتماعى بل هو ضرر شرعى عميق<BR/>(من التمس رضى الله بسخط الناس رضي الله عنه وأرضى عنه الناس، ومن التمس رضى الناس بسخط الله سخط الله عليه وأسخط عليه الناس) أخرجه الترمذي في السنن<BR/>إن دراسة الأمور تحتاج خلفية شرعية و العقلية التى تتطالب بها لابد لها من شرعية تحكمها كما قلت إذا فالمقدمة الشرعية لابد منها و هذا تستخرجه من كلامك نفسه الذى لم يستطيع أن يتكامل مع فكرة الابتعاد قليلا عن الرؤية الشرعية و لكن تستطيع إن صح التعبير الأخذ من الشرع ثم التبحر فى العلوم الأخرى <BR/>إن الإمام أبو حنيفة حينما يناقش أمرا من أمور الحياة يجلب العلماء الشرعيين و الغير شرعيين ليتفقوا معا لا فئة منهم دون علماء الشرع و لم يعلن أحد من علماء العلوم المختلفة رفضه وجود العلماء الشرعيين أو الابتعاد عن الناحية الشرعية التى كما قلنا لابد منها و أيضا المباحات لها أحكام فى المناقشة <BR/>بخصوص النقطة الخامسة <BR/>أرى فيها ترتيبا جيدا للأفكار<BR/>و إن كان من المطلوب منك أن تعطى مثالا فيما يتعلق بالناحية العقلية فقد تكون تقصد غير ما تستخدمه ألفاظك<BR/>بخصوص النقطة السابعة<BR/>أنا لست واحدا من ضمن الجميع الذين يتفقون على الوضع الذى تذكره <BR/>فلست أرى أن هناك ذلك الإنحدار الذى تذكره بخصوص اناحية الأخلاقية للإخوة و إن كان هناك مشاكل تراها فذلك لا يتعدى أفراد و لا يمكن أن يتحول إلى ظاهرة <BR/>فالحمد لله ما زال إخوانى فى درب أخلاقى ممتاز و كما قلت إن الأخطاء التى تراها لا يمكن أن نحولها لظاهرة<BR/>و لكن المشكلة الحقيقية التى رأيتها و لفت إليها الانتباه محمد ناصر كانت فى الميوعة التى تتسرب إلينا و الرفاهية التى أصبحت فى كثير من عملنا الحركى لنفقد معنى مهم ذكره سيدنا عمر بن الخطاب اخشوشنوا فإن النعمة لا تدوم<BR/>و هذه المشكلة أصبح حلها الشغل الشاغل لى فى الفترة القادمة<BR/><BR/>وفقك الله و وفقنا إلى خير ما يرضاه<BR/>و جزاك الله خيرا<BR/>و السلام عليكم و رحمة الله و بركاتهAhmed Al khashabhttps://www.blogger.com/profile/16110544881998404841noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8723428664741621571.post-48279383384068246912008-09-10T03:36:00.000+02:002008-09-10T03:36:00.000+02:00اولا الموضوع اللى فات فى غايه الأهميه قرأته وقرات ...اولا <BR/><BR/>الموضوع اللى فات فى غايه الأهميه قرأته وقرات بعض من التعليقات<BR/><BR/>والرؤيه ديه ليه اتفق مع اجزاء كبيه فيها<BR/><BR/>لكن لدى شويه تعليقات<BR/><BR/>حضرتك كتبت على كذا حاجه كده حرام<BR/><BR/>فى رأى بلاش ندخل فى موضوع كلمه حرام لأنه كبيره اوى <BR/><BR/>حتى وان كان الامر ده غير مباح<BR/><BR/>موضوع المظهر واللبس وكده<BR/><BR/>بما أنى يعنى بنت من الأخوات فأقدر أقولك <BR/><BR/>ان مشكلتنا الكبيره ان احنا ربطنا التزامنا بشكل معين<BR/><BR/>يعنى مثلا الخمار وافى الشروط <BR/><BR/>والايشارب واو الحجاب اللى بعض الاخوات فى بعض الاماكن بيلبسوه وافى الشروط <BR/><BR/>الطرحه الكبيره وافيه الشروط<BR/><BR/>لو فى منطقه كل الاخوات لابسين خمار واخت لبس ايشارب تبدأ الاخوات تنظر انها فعلت جريمه <BR/><BR/>وبيحصل<BR/><BR/>دا للأسف عيب فى تفكيرنا احنا <BR/><BR/>الا اذا كانت نيتهم ان ممكن يحصل انحدار فعلا وتتحول الطرحه الكبيره الى طرحه صغيره ودى وجهه نظر احترمه<BR/><BR/>لكن لو احنا ملتزمين بجد <BR/><BR/>هندعى دائما بالثبات اى ما كان شكل الحجاب<BR/>حبيت بس انوه على النقطه دى<BR/><BR/><BR/>اما مين المسئول<BR/><BR/>خصوصا عن المشاكل اللى بتظهر فى بيوت بعض الاخوان فى اولادهم<BR/><BR/>أقدر أقولك<BR/><BR/>احيانا انشغال الاخ الأب يعنى بمهامه الدعويه او فلنقل الحركيه <BR/><BR/>ويترك المهمه للأم <BR/><BR/>ويظهر بعض المشاكل <BR/><BR/>او احساس ااولاد وبنات الاخوه بنوع من التعود مع هذه الحياه <BR/><BR/>احنا طلعنا لقيين نفسنا كده <BR/><BR/>لكن هناك بيوت كثيره تحرص على التربيه اللى كلنا نفسنا نشوفها فى بيوت المسلمين كلهم<BR/><BR/><BR/>او الاسر الأخوانيه<BR/><BR/>احيانا الاسر بتربى كويس<BR/><BR/>وتكون الاخت مع الاخوات ماشاء الله<BR/><BR/>لكن مع اصحابها التانيين زيهم <BR/><BR/>العيب هنا بقى بيبقى عيب افراد<BR/><BR/>النفس مش قادره تتغلب ع الدنيا<BR/><BR/>عشان كده كنت دايما اقول ان لازم الاخت مننا لما تتدخل الجامعه تبحث عن الاخوات عشان تلاقى الصحبه<BR/><BR/>اى مكان تروحه تبحث عنهم<BR/>مش تبعد فى الآخر تقول مش عارفه آيه<BR/><BR/>فى رآى ان مشكلاتنا الاولى نابعه من افرادنا <BR/><BR/>لأن فى ناس ماشاء الله عليهم نحسبهم على خير<BR/><BR/>وصدقنى مش هينفع نسكت كتير على بيحصل من انحدار<BR/><BR/>لازم يبقى فيه وقفه<BR/><BR/>وقفه مع أنفسنا الأول<BR/><BR/>نشوف نفسنا رايحين فين<BR/><BR/>ونحل المشاكل الكبيره <BR/><BR/>التفريط بتاعنا فى الاشياء الكبيره <BR/><BR/>قبل الطرحه والخمار واللحيه<BR/><BR/>رغم اهميتهم<BR/><BR/>لكن لم نلاقى نفسنا مجرد اشكال بتتحرك وتظهر بمظاهر تبدو ملتزمه <BR/><BR/>ونلاقى جوانا وداخلنا علاقتنا مع ربنا عامله ازاى <BR/><BR/>يبقى لازم نتغير بجد ونحاول نكون شايلين للدعوه بجد<BR/><BR/>محتاجين الفهم والتجرد والاراده<BR/>مهما كانت الفتن حوالينا<BR/><BR/>انا طولت اوى لكن الموضوع بجد فى الصميمwalaa rizkhttps://www.blogger.com/profile/02017890076727040761noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8723428664741621571.post-60981437102075608442008-09-10T02:17:00.000+02:002008-09-10T02:17:00.000+02:00بداية أنا عايز أشكرك على استكمالك للموضوع ..لأن ال...بداية أنا عايز أشكرك على استكمالك للموضوع ..لأن الموضوع كان هيتساب عايم ...ويتقفل على كده...وبالطبع محدش يرضى حاجة زي كده ..المهم ..أتفق معاك في جزء كبير من الكلام اللي أنت قلته ..بالفعل فية انحدار ...وأيا كانت مظاهره أو أشكاله ..فكلنا متفقين على انه انحدار...أكبر دليل على كده ...ان فيه منا طق معينة مليانة اخوان ولكن متحسش بوجود ليهم الا في المواسم ...على رأي واحد من أخونا الكبار بقينا شغالين بنظام الأنفار...السبب في كده ممكن يكون البيت أو التربية أو الشخص نفسه لكني شايف ان السبب كل دول وان كان اللوم اكثر على نظام التربية داخل الجماعة ..أو على الأقل طريقة تطبيق النظام ...فاما ان الأخ اللي ماسك أسرة مشغول جدا بحاجات كتير فدماغه مش فاضية للموضوع ...أو ان ده تكليف جاله فبينفذ وخلاص ..أو ان الأخ مهتم بس البيت مطنش ..كلها أسباب اناشايف انها خلف الوضع اللي احنا فيه حاليا ...محمد ناصرhttps://www.blogger.com/profile/10751103557068366193noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8723428664741621571.post-72729127979030737162008-09-10T02:15:00.000+02:002008-09-10T02:15:00.000+02:00أزال المؤلف هذا التعليق.محمد ناصرhttps://www.blogger.com/profile/10751103557068366193noreply@blogger.com