الجمعة، ديسمبر 14، 2007

3- الحب يا قلبي


قال إيه واحد صاحبي بيقول الحب حرام ومينفعش واحد يحب واحدة قبل الجواز .

زي ما يكون الحب ده زرار بندوس عليه الواحد يقعد يحب على روحه وندوس عليه تاني الواحد يبطل يحب برضو على روحه .

بصو يا جماعة الخير : أنا هقول رأيي أنا مش رأي حد تاني وممكن يكون صح وممكن يكون غلط .

أنا شايف إن الحب ده إحساس ( شعور يعني ) ومحدش بيملك إحساسه وأنا عاوز أسأل سؤال : لو واحد حاسس إنه بردان ينفع نقول له غلط متحسش إنك بردان ؟

كده برضو مينفعش واحد حاسس بالحب نقوله متحسش دلوقتي علشان لو حسيت يبقى انت كده بتعمل حاجة حرام ، إنما بقى لو واحد بسبب الحب (الإحساس) ده قعد يصاحب ويتكلم في التليفون ويقزقز لب على الكورنيش كل يوم خميس ده كده هو اللى غلط وهو ده اللي حرام .

أصل الحكاية إن الحبايب المفروض يخافوا على بعض ويحافظوا على سمعة بعض إنما إن أنا أضيع سمعة النبت اللى بحبها يبقى أنا كده أصلا كداب ومش بحبها .

أنا من زمان قوى وأنا بحب وكل شوية عم الشباب إبليس يزن على دماغ الواحد : يا ابني روح قلها على الأقل علشان تحجزها ليك ومحدش تاني يخطفها منك .

وممكن كنت فعلا أعمل كده والفرص كانت كتير فعلا لكن الحمد لله جت سليمة ، لكن هي غلطة واحدة الواحد عملها من سنتين وبيحصد نتيجتها لحد دلوقتي .

ممكن أكون حبيت علشان كان عندي ظروف أو أزمات وكنت محتاج أي مخرج لكن المشكلة إن الحب ده لو كان في الأول وهم دلوقتي بقى حقيقة والواحد دلوقتى تعبان بسبب الحب ده .

تعبان ليه بقى هقوله كمان ساعة ونص مثلا علشان خلاص الجمعة على وشك تتصلى والواحد برضو لازم يحافظ على الصلاة .

ولغاية ما نتقابل الولاد ينزلوا يصلوا والبنات يشربوا .... ( كباية شاي ) (*_*)

والسلام مسك الختام

ليست هناك تعليقات: